Oh Well

11:20 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, 
Kita mengetahui sifat Allah dengan berfikir tentang makhlukNya dan melalui ajaran para RasulNya. Kita mampu mengetahui sebahagian sifat Allah dengan berfikir tentang makhluk ciptaanNya. (al-Jathiyaah: 3-4).

a. Kita melihat hikmah pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Bijaksana (Al-Hakim)

b. Kita melihat kepakaran pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Mendalam PengetahuanNya (Al-Khabir)

c. Kita melihat kekuatan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Perkasa (Al-Qawiy)

d. Kita melihat ciptaan yang tiada bandingan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Membentuk Rupa lagi Cantik CiptaanNya (Al-Musawwar Al-Badi’)

e. Kita melihat petunjuk pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Memberi Petunjuk (Al-Hadi)

f. Kita melihat kehidupan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Menghidupkan (Al-Muhyi)

g. Kita melihat pengetahuan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Mengetahui (Al-‘Alim)

h. Kita melihat pemeliharaan pada setiap makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Memelihara (Al-Hafiz)

i. Kita melihat pengurusan rezeki untuk sebahagian dari makhluk ciptaan Allah menjadi bukti bahawa ia adalan ciptaan Yang Maha Memberi Rezeki (Al-Razzaq)

j. Kita dapat melihat sistem alam yang bersepadu konsisten menjadi bukti bahawa ia adalah ciptaan Yang Maha Esa (Al-Wahid)


f/p: faced many problems__know__must be patient

You Might Also Like

6 comments

  1. mendoakan yang terbaik buat nazihah, result exam bagaimana? :)

    barakallahufik

    ReplyDelete
  2. ya Ad-Dien

    Alhamdulillah,syukran Ad-Dien :)
    lama tak kunjung blog WADI tu, sorry ar..bz skit sem2 ni ==

    alhamdulillah,result baik ^^ kena usaha lebih lg sem2 ni..doakan ya.

    ReplyDelete
  3. betul tu jiha. mengenali diri sebagai makhluq adalah syarat untuk mengenal al-khaliq. nabi s.a.w. juga ada menyebut "man 'arofa nafsahu faqod 'arofa robbahu" barangsiapa yang mengenali dirinya maka pasti dia akan mengenal tuhannya.

    btw, thanx jiha sbb salu kunjung blog MD. MD plak yg jarang datang ke sini. (xpatut2) hehe. =)

    ReplyDelete
  4. Akh Bulan Syurga Firdausi

    terima kasih akh, insyaAllah. mendoakan utk semua juga :)

    ReplyDelete
  5. Akh M.D.

    na'am akh :)

    ~mmg tak patut..cheeh :)
    it's ok bah..blog MD simple..best baca.

    ReplyDelete