simple in University

3:15 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan
kehidupan Di Universiti ku sangkakan macam kat TV yang enjoy saja lebih, rupa-rupanya tak. Permulaan hidup di sini memang agak rumit walaupun sebelum itu ada pengalaman stay asrama penuh. tapi, tak sama macam kat U ni. Semua perkara kena settle sendiri. Siapa lambat, habislah...

Kuliah pula memang tak macam kat sekolah. Sekolah ajar 30min-1jam. Kuliah Satu subjek 2/3 jam. agak dua kali ganda otak kita diberi Knowledge. Pakaian pula bebas tp still ikut peraturan, means kemas dan sopan. tapi, budak pendidikan macam empunya blog ni setiap harilah kena formal, kalau tak "get out!!" lah jawabnya.

Assignment dan exam tak perlu habaqlah. I know u Know it. Apa-apapun kat U tu takda siapa yang nak ingatkan kita untuk study, tp yang buatkan kita lupa study memang ramai heh~ so, pandai-pandailah memilih kawan. Cekalkan hati, kuatkan iman.

"Di universiti bukan sekadar hendak cemerlang dalam akademik sahaja, tetapi di Universiti juga proses kita belajar untuk hidup di dunia yang sebenar dan medan latihan dalam kehidupan. Alangkah ruginya apabila ke Universiti matlamatnya hanya ingin cemerlang dalam pelajaran semata-mata. Ruginya melepaskan peluang untuk mempelajari banyak benda baru di Universiti. Oleh itu, gunakanlah sebaik-baiknya masa kita di sini." ingat ibu bapa di kampung tu, jangan asyik nak enjoy saja.-via diri

akulearnuntukmenjadiwanitaygkuatsabardanberjayadisiniuntukmakdanbapalillahitaala#

P/S: Gaya bahasa esei pendek sy ni tak power macam korang, maaflah. Mohon doa kalian untuk kesihatan mama. daa.


You Might Also Like

3 comments

  1. Assalamualaikum wbt
    Hidup ini merupakan ujian dan perjuangan. Surah AlMulk:2 الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚDia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya.
    Ukuran bagi mereka yang terbaik amalannya adalah dgn mengikut AlQuran sebaik2 penafsiran dan petunjuk jalan. Surah AlFurqan:33 وَلَا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاكَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِيرً‌ا Dan mereka tidak membawa kepadamu sesuatu kata-kata yang ganjil (untuk menentangmu) melainkan Kami bawakan kepadamu kebenaran dan penjelasan yang sebaik-baiknya (untuk menangkis segala yang mereka katakan itu).

    Semakin meningkat usia kita, maka semakin bertambahlah ujian kitasejajr dgn keupayaan dan takdir kita. Allah SWT yang menciptakan kita, maka Dia Maha Mengetahui akan ukuran kadar kemampuan kita menghadapi ujian tersebut! Cuma kita perlu belajar bagaimana menghadapinya. Surah AlQamar:49 إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ‌ Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan).
    Dalam usis kita sebegini, apabila kita tidak dapat `synchronise` AlQuran dgn kehidupan seharian, adalah amat menggerunkan krn kita tidak mempunyai alasan lagi. Surah AlQiyammah:14-15 بَلِ الْإِنسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَ‌ةٌ Bahkan manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri,﴿١٤﴾ وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَ‌هُ Walaupun ia memberikan alasan-alasannya (untuk membela diri).
    Wallahualam

    ReplyDelete
  2. Semoga senantiasa dalam jagaanNya..
    biasalah tu kuliah lama-lama..
    kami pernah kuliah berbelas jam..ia lumrah para tolibul 'ilm..
    ambil ibrah darinya :)

    ReplyDelete
  3. macam best..
    sepupu ada ckp yg hidp di u ni mncabar..smoga saya dpt masuk u..amin..^_^

    ReplyDelete