Sabah bagus bah!

10:55 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

I'm talking, U lis-ten heh! jom belajar bahasa sabah. Mau kah?! Bahasa Melayu sabah ni lain sedikit. banyak dipengaruhi oleh bahasa melayu indonesia, Brunei, kadazandusun (bangsa saya! heh!), dan cina pun ada juga. So, let's learn!

1) bilang= cakap, berkata eg; Siapa bilang?
2) cincai= tidak teratur eg; jangan buat karja(kerja) cincai bah!
3) limpang= baring
4) limpas= lepas(masa), atau lintas (seberang)
5) lugai-lugai= tak tentu arah
6) ndak/inda= tidak
7) ping= ais eg; bagi milo ping satu.
8) sembarang= sengaja
9) sikul= sekolah
10) aisbuk= peti sejuk
11) bubut= kejar
12) palui= tidak pandai
13) sot= tidak siuman
14) ngam-ngam= sesuai
15) mangkali= berangkali/mungkin
16) diorang= mereka
17) antam= pukul
18) bangas= basi
19) bida= buruk
20) biut= senget/ sesuatu tidak lurus
21) buyuk= tipu
22) sungkai= berbuka puasa
23) siring= tepi

satu lagi penggunaan kata yang membezakan bahasa melayu sabah dengan bahasa melayu piawai ialah penggunaan "bah" dihujung percakapan orang sabah. misalnya:

#iya bah! = yalah

bukan itu sahaja, malah kata "bah" ini pun boleh digunakan pada permulaan ayat yang menggantikan "saya", misalnya:

#Bah, pigi juga nanti = (saya menjawab kamu) saya akan pergi.

selain itu, kata "bah" ini juga memberi maksud sudah atau penghabis kata. misalnya:

#Bah = baiklah

Penggunaan "anu"

heh! yang ini jangan salah faham. perkataan ini kalau di sabah maknanya lain daripada semenanjung kan. perkataan "anu" dalam Bahasa Melayu Sabah mempunyai penggunaan yang luas. misalnya, individu yang lupa nama seseorang atau sesuatu perkara. Contohnya:

#si anu tu bah..adui lupa sudah saya!
#yang anu tu bah, kau ambil sudah?


Perbualan biasa: "aku lapar sudah bah ni" = "Saya dah lapar ni", "sejuk bah ni air..." = "Sejuknya air ni..", "awal lagi bah ni" = "Awal lagi ni...."

Penyalahgunaan kata "bah":Masyarakat sabah memang sinonim dgn perkataan "bah" yang begitu unik. tetapi perkataan "bah" ini sering disalah gunakan oleh masyarakat selain Sabah.  Contohnya:  1. "apa kabar bah?" 2. "suda makan ka bah?" 3. "bila balik bah?" 4. "boleh jumpa ka bah?" Sepatutnya perkataan "bah" di atas tidak perlu digunakan. Oleh itu, gunalah bahasa sabah dengan betul. k bai hehe~


P/s : Katakanlah (wahai Muhammad): "Kami beriman kepada Allah, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada kami, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada Nabi-nabi: Ibrahim, dan lsmail, dan Ishak, dan Yaakub, dan keturunannya, dan kepada apa yang telah diberikan kepada Nabi-nabi: Musa dan Isa, dan sekalian Nabi-nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan seseorang pun di antara mereka, dan kepada Allah jualah kami berserah diri (Islam)".(A-li'Imraan 3:84)

P/s2: kalau ada yang silap, maaf bah :) search google, boleh belajar lagi.


You Might Also Like

15 comments

  1. Assalamualaikum..

    Bah yang penting ye... :-)

    Moga Allah kasih.

    ReplyDelete
  2. yes! bah yang pengting!

    LIKE GILA-GILA BAH!

    HEEEE

    ReplyDelete
  3. Ukht RuMaH TuA

    Waalaikumsalam ukht :)

    ya penting sgt tu! heh!

    insyaAllah, moga Allah kasih.

    ReplyDelete
  4. Akh E n t o y C a i r o

    iya bah akh, like jak...jgn gilak2 bah !! hehe~

    tq bro.

    ReplyDelete
  5. Boleh la guna dalam program misi dakwah di sabah nanti...
    Betul Sabah bagus, Pahang pun bagus juga...hehe

    ReplyDelete
  6. hihi teringat bah ms zaman skolah akk di tawau dulu bah...plg ingat, limpas bah! lg satu...makan kuek! hehe..kwn2 sabah semua baik2 mcm jiha jgk bah ~

    ^^, salam sambut ramadhan adik manis

    ReplyDelete
  7. Ustaz abuikhwan

    Ustaz mau ke sabah kah, alhamdulillah..boleh jak tu ustaz guna :)

    pahang bagus.......^^ syukran ustaz.

    ReplyDelete
  8. Kak عين

    hehe~
    kak ain, di Tawau tu bahasa dia lain lagi..mendalam tu bahasa sana heh!!

    Alhamdulillah,senang hati bila akak kata org sabah baik2 hehe~ syukran kak.

    salam Ramadhan, insyaAllah juga bt kak Ain :')

    ReplyDelete
  9. yg saya tau bah2 aje.. hee :D
    dlu pernah stay dkt sbah, tapi waktu kecik.. dah tak bpe nak ingat dah.. syukran for the good post :)

    ReplyDelete
  10. teringat zaman mudaa-muda masa pergi sabah.. seronok..^^

    silap pilih tempat hancur.

    ReplyDelete
  11. Cik_Shiqah

    hehe.siapa yg g sabah mmg senang melekat 'bah' tu shiqah ^^

    ada peluang, meh ar g sabah ya :)

    ReplyDelete
  12. shairazi sharizan

    O..pernah g sabah juga.ramai juga kwn blog ni prnh stay sabah hehe. baguslah kalau seronok.

    apa mksd kamu ni Razi "silap pilih tempat hancur" ? tak paham sy.

    ReplyDelete
  13. membaca dengan senyuman bah... (",)

    dalam banyak2 longat, loghat sabah n sarawak je sy susah nak hadam n tiru2.. tak taulah knape.. (",)

    ReplyDelete
  14. ustaz fuad ansari

    ^^, susah sgtkah ustaz hehe. nda apa...cuba lagi ya heh!

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum..

    Terasa rindu mendengar loghat dari Sabah. Roomate akk dulu org sana..Ada satu ayat dia kerap sebut, tapi tak pasti ejaan tu betul ke tak..

    Meher - lebih kurang tak kemas, selekeh atau jijik.. betul ke makna tu?kalau salah, maaf ye.. =)

    ReplyDelete