Jangan Pentingkan Diri

12:27 AM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Manusia yang paling baik hidup di atas muka bumi adalah manusia yang selalu berusaha memberikan manfaat dan kebaikan kepada orang lain. Bukankah manusia yang paling mulia adalah manusia yang memiliki keikhlasan dalam memperjuangkan keselamatan diri dan orang lain?

Paling tidak pun, kita mendoakan jiran tetangga, saudara mara dan semua manusia untuk kebaikan sama seperti kita inginkan kebaikan untuk diri sendiri atau mungkinkan kita tidak pernah berfikir sama sekali untuk berbuat begitu kerana kita terlalu sibuk dengan urusan sendiri yang tidak pernah habis-habis? Malah kita sudah tidak punya rasa kasih lagi pada memiliki rasa kasih sayang kepada orang lain sehingga kita selalu memikirkan diri sendiri.

Daripada Anas bin Malik, Rasulullah bersabda yang bermaksud, "tidak beriman seseorang kamu sehinggalah ia mengasihi kebaikan untuk saudaranya sebagaimana ia mengasihi kebaikan untuk dirinya sendiri." (Riwayat Al-Bukhari, Muslim, Abu 'Uwanah, an-Nasai, at-Tirmidzi, ad-Darimi, Ibnu Majah, Ath-Thayalisi dan Ahmad)

Mungkin sudah masanya kita bersatu dan tidak hanya mementingkan diri sendiri. Andainya kita semua bersatu padu, saling mengajak kepada kebaikan dan ketaatan kepada Tuhan, juga selalu berdoa dengan kesungguhan, pasti Tuhan akan merubah keadaan kita kepada situasi yang lebih baik.

Nur (Hadis dan Falsafah Nov 2008)

p/s: Keep Calm and Dont Be Selfish hihi



You Might Also Like

5 comments

  1. Hehehe, masa kecik2 dulu ingatkan selfish tu maknanya jual ikan..

    ReplyDelete
  2. Kalau kat bandar skrg ni mmg ramai yg selfish :)
    Selamat beramal

    ReplyDelete
  3. zaman dan cara kehidupan sekarang menyebabkan orang pentingkan diri, kadang bukan sebab selfish tapi sebab keselamatan juga

    ReplyDelete
  4. Biar kita tak ckup demi kbhagiaan org lainnn..

    ReplyDelete
  5. http://madey09.blogspot.my/
    kenalkan blog done followe ya

    ReplyDelete