Memujuk Hati

1:14 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Demikianlah manusia (terutamanya wanita), mudah 'dipujuk' hatinya dengan kata-kata penghargaan. Tidak banyak yang kita pinta sebenarnya. Hanya sedikit penghargaan (dan penghormatan tentunya), supaya kita merasakan kita adalah manusia yang ada hati dan perasaan. Oleh itu, kerana ada hati dan perasaan jugalah, kita rasa tidak rela dipaksa melakukan sesuatu yang tidak kita sukai.

Jika tidak beroleh apa yang kita mahukan, atau terpaksa melepaskan sesuatu yang kita sayangi, bukanlah bermakna kita harus mengalah. Janganlah mengeluh, "Apa nak buat sudah terpaksa.." seolah-olah kita tiada pilihan lain. Sebenarnya pilihan tetap ada. Kita yang mencipta pilihan itu. Kalau terpaksa memilih satu antara dua, atau terpaksa melakukan sesuatu yang tidak kita sangkakan, maka ciptalah pilihan ketiga. Apa pilihan ketiga itu?

Iaitu REDHA dan TERIMA dengan lapang dada, berubah untuk kebaikan dan berdoalah agar kita dilembutkan hati serta jatuh cinta pada pilihan itu. Cakap memang mudah, kan? Tetapi saya juga percaya, setiap pilihan yang kita buat itu (apatah lagi jika itu memang baik) ada ganjarannya jika kita redha dan ikhlas melakukannya.

InshaAllah.



You Might Also Like

8 comments

  1. this is me right now...huhuhu...

    ReplyDelete
  2. yup redha dan berlapang dada dan berubah untuk kebaikkan yang lebih baik :)

    Blogwalking sini, jom baca artikle ini

    Apa Khasiat Sayur Celery? article...

    ReplyDelete
  3. Yup.. Saya sangat respect pada yang Redha dan terima.. Ianya bukan perkara mudah.

    ReplyDelete