Dalam golongan manakah kita?

10:26 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Ulama Ibnu Katsir dalam satu tafsirannya telah menghuraikan ayat 32-33 surah Fathir yang bermaksud,

"Kemudian Kami (Allah) wariskan kitab (tuntutan Ilahi) kepada mereka yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami (manusia). Kemudian di antara mereka ada yang zalim terhadap diri sendiri (keburukannya lebih banyak daripada kebaikan), ada yang sedang-sedang sahaja (keburukannya seimbang dengan kebaikannya), dan ada pula yang seizin Allah, mendahulukan kebaikan (kebaikannya lebih banyak daripada keburukannya)."

Berdasarkan ayat ini, terdapat tiga golongan manusia iaitu:
1. Orang yang zalim terhadap diri sendiri, iaitu orang yang meremehkan perihal kewajipan agama tetapi banyak melakukan perbuatan haram.
2. Orang yang sedang-sedang, iaitu orang yang menunaikan tanggungjawab agama, meninggalkan perkara terlarang tetapi kadangkala dia mengabaikan amalan yang disuruh agama dan melakukan perkara yang dibenci agama.
3. Orang yang mendahulukan kebaikan, iaitu orang yang menunaikan semua kewajipan agama, melakukan amalan yang disuruh, meninggalkan larangan yang tidak disukai serta meninggalkan juga perkara mubah (perkara yang boleh dilakukan dan boleh juga jika ditinggalkan).

Dalam golongan manakah kita sekarang? Semoga kita terhindar daripada menjadi golongan pertama, kita lebih baik daripada golongan kedua dan menduduki tahap golongan ketiga. Mudah-mudahan...


You Might Also Like

5 comments

  1. Replies
    1. iya mommy Cici, muhasabah diri bersama ya :)

      Delete
    2. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui AKI DARMO saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan AKI DARMO,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan AKI DARMO yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti, AKI DARMO juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penglaris jualang silahkan hubungi AKI DARMO di 082-310-142-255 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya –ATAU KTIK ALAMAT BLOG AKI -http://pendidikan-merangin.blogspot.co.id

      Delete