Dalam golongan manakah kita?

10:26 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Ulama Ibnu Katsir dalam satu tafsirannya telah menghuraikan ayat 32-33 surah Fathir yang bermaksud,

"Kemudian Kami (Allah) wariskan kitab (tuntutan Ilahi) kepada mereka yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami (manusia). Kemudian di antara mereka ada yang zalim terhadap diri sendiri (keburukannya lebih banyak daripada kebaikan), ada yang sedang-sedang sahaja (keburukannya seimbang dengan kebaikannya), dan ada pula yang seizin Allah, mendahulukan kebaikan (kebaikannya lebih banyak daripada keburukannya)."

Berdasarkan ayat ini, terdapat tiga golongan manusia iaitu:
1. Orang yang zalim terhadap diri sendiri, iaitu orang yang meremehkan perihal kewajipan agama tetapi banyak melakukan perbuatan haram.
2. Orang yang sedang-sedang, iaitu orang yang menunaikan tanggungjawab agama, meninggalkan perkara terlarang tetapi kadangkala dia mengabaikan amalan yang disuruh agama dan melakukan perkara yang dibenci agama.
3. Orang yang mendahulukan kebaikan, iaitu orang yang menunaikan semua kewajipan agama, melakukan amalan yang disuruh, meninggalkan larangan yang tidak disukai serta meninggalkan juga perkara mubah (perkara yang boleh dilakukan dan boleh juga jika ditinggalkan).

Dalam golongan manakah kita sekarang? Semoga kita terhindar daripada menjadi golongan pertama, kita lebih baik daripada golongan kedua dan menduduki tahap golongan ketiga. Mudah-mudahan...


You Might Also Like

4 comments