January 27, 2011

kata-kata indah, puitis dan nasihat

~Assalamualaikum~
Sentiasa Mendoakan Kalian Dari Kejauhan~
Dah Nikah baru boleh buat begini ea :)


"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu.. " (Imam Nawawi).

Hadis Ibnu Umar R.A mengatakan: Bersabda Nabi SAW bahawa Allah Azza Wa Jalla menerima taubat seorang hamba itu sebelum rohnya sampai di leher. (Riwayat Tarmizi) Hadis Hasan.

Hadis Anas bin Malik R.A, katanya : Bersabda Rasullullah SAW, yang mengikuti mayat itu ke kubur tiga perkara. Dua diantaranya kembali pulang. Hanya satu yang tetap bersamanya. Yang kembali itu ialah keluarga dan hartanya sedangkan yang tetap bersamanya itu amalannya.

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang" dan "Janganlah kamu bersedih sesungguhnya kamu orang yang tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman"

"Aku mencintai orang-orang sholeh, meskipun aku belum termasuk golongan mereka. Aku harap semoga aku mendapat syafaat dari mereka. Aku membenci orang-orang durhaka, meskipun sebenarnya, mungkin, aku termasuk golongan mereka." (Imam Syafi'i)

Rintihan Rabiatul Adawiyah kepada Ilahi:

Ya Allah,ampunilah aku.Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Hanya kasih-Mu yang abadi dan hanya hidup di sisi-Mu sahaja yang berkekalan.Selamatkanlah dari daripada tipu daya yang mengasyikkan.

"Org tdk kisah setakat mana yg anda tahu (berilmu), sehinggalah mereka tahu yg anda kisah terhadap mereka.."-Dr Fadzilah Kamsah

"Sekiranya anda meletakan satu nilai kecil ke atas diri anda sendiri, ketahuilah bahawa dunia tidak akan meningkatkan harga anda itu"

"Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang -Hamka"

"Masa depan yang cerah selalu tergantung pada masa lalu yang dilupakan. Kita tidak dapat meneruskan hidup dengan baik jika tidak dapat melupakan kegagalan dan sakit hati di masa lalu."

"Adab dan akhlak adalah ibarat pokok dan kemasyhuran adalah seperti bayang-bayang. Tetapi malangnya, kebiasaan orang lebih melihat bayang-bayang daripada pokoknya."

"Jangan biarkan perahu hanyut tak berpenghuni nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan"

"Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu dari adab dan pertanyaannya, 
bukan dari jawapan-jawapannya -Voltaire"

“Perumpamaan orang-orang mukmin dalam cinta, kasih sayang dan kelembutan hati mereka adalah seperti satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh menderita sakit, terasakanlah sakit tersebut di seluruh tubuh hingga tidak bisa tidur dan panas” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

“Pelajarilah ilmu kerana mempelajarinya bererti tanda takut kepadaNYA, menuntutnya merupakan ibadat,mengulangkajinya merupakan tasbih, membahasnya merupakan jihad & mengajarnya kepada orang yang tidak tahu adalah sedekah, ilmu merupakan pelindung ketika sendirian,teman di tempat sunyi,petunjik dalam agama, menjadikan kita sabar ketika senang & susah,teman karib di tempat asing & cahaya menunjukkan jalan ke syurga”

"Jadikan dirimu bagai pohon rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu & hanya layak di buat kayu api..."-Imam Al Ghazali.

"Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya menjadi percaya & memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.."

Cinta bukan mengajar kita jadi lemah, tp membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghina diri, tp menghembuskan kejayaan.. cinta bukan pelemah semangat, tp membangkitkannya. Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, kepada orang yang masih percaya walau pun telah dikhianati...kepada yang ingin dicintai walaupun telah disakiti..dan kepada mereka yang mempunyai keberanian serta keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan yang telah pudar.. - hamka"

WANITA SOLEHAH akan menghiasi kehidupannya dengan fitrah kebenaran..jika dia seorang ANAK maka dia akan menjadi anak yang SOLEHAH..jika dia seorang ISTERI..dia akan taat dan patuh kepada suami...jika dia seorang IBU..akan dicurahkan kasih sayangnya kepada untuk anak-anak..Begitu juga sebagai hamba Allah dia akan sentiasa tunduk dan menyerahkan diri kepadaNYa..Selanjutnya wanita solehah mampu menghargai dirinya sendiri dan mampu menjalinkan hubungan silaturrahim sesama insan.

DARI SYED OTHMAN IBNU AFFAN RHA. :

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana ialah:
-Hatinya selalu berniat suci
-Lidahya selalu basah dengan zikrullah
-Kedua matanya menangis kerana penyasalan terhadap dosa
-Segala perkara dihadapinya dengan sabar & tabah
-Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia

"Keikhlasan mempunyai kilauan dan sinar, meskipun ribuan mata tidak melihatnya." "Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat."

"Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini.."

Semua orang mencintai wanita, tetapi mereka berkata: "Mencintai wanita adalah awal dari sebuah derita."Bukan wanita yang membuat derita. Tetapi mencintai wanita yang tidak mencintaimulah yang akan menciptakan derita bagimu. (Imam Syafi'i)

"Malapetaka paling besar adalah bila engkau mencintai seseorang yang sedang mencintai orang lain. Atau jika engkau mengharapkan kebaikan seseorang, akan tetapi justru orang itu berharap agar kita celaka atau binasa". (Imam Syafi'i)

"Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama lebih sengsara. "Saiyidina Ali Bin Abi Thalib KWJ.

"Kemarahan orang yang berakal dilihat pada tindak tanduknya, dan kemarahan yang ada pada orang jahil itu dapat dilihat melalui perkataannya" Saiyidina Ali Bin Abi Thalib KWJ.


"thanks for reading"

0 comments :

“Pernah satu saat tu. Aku cuma ingin hilang. Jauh dari pandangan manusia. Yang suka membunuh ku dengan pandangan mereka. Meluka hatiku dengan umpatan mereka. Rasa. Penat yang amat sangat. Sangat-sangat penat. Tapi memikirkan keluarga ku. Orang-orang yang masih setia menyayangiku. Dan juga. Allah yang masih menyayangiku tanpa syarat. Membuat aku masih kuat. Kuat untuk menghadapi hari-hari yang mendatang.” — Demi Allah aku tidak kuat . Kerana Allah aku mesti kuat .
♥Semua milik Allah hingga kiamat Design By Nazihah@Jiha91_UMS♥