29/12

4:07 PM

~Assalamualaikum~
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan
Sekadar Hiasan

Hulurkan salam bersyukur kepada Ilahi. Menanti tarikh berubah ke angka 29 (lama bah) jadi publish awal2. senyum. Alhamdulillah, nikmat sihat Allah masih kurniakan. Selawat dan salam ke atas nabi terakhir dan penutup para nabi, Muhammad s.a.w, keluarga dan sahabat baginda. Tanpa disedari (sedar sebenarnya) umur ini semakin bertambah ke angka two in front zero at the back. senyum. Cepat sungguh masa berlalu, sehingga tidak menyedari masa itu berlalu dihadapan kita dan diri menyedari masih jauh perjalanan untuk menggapai Impian. Ingatan pada diri, bila umur ini semakin bertambah semakin dekat juga umur ini untuk dihabiskan. Bersediakah wahai diri. 

(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi Mu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. (A-li'Imraan 3:8)


H/h : mak dan bapa datang melawat, happy bah, bapa dah faham selera anaknya ini..mangga dan kek blueberry berada dalam genggaman now..well hehe~ senyum. hangat tangan mereka, thank you Allah :) 


P/s : Baik, ini entri  yang terakhir tetapi bukan pengakhiran, insyaAllah sebelum memasuki final exam yang semakin hampir. Doakan saya :) dan kini sah berumur 20 tahun wah!!~ ==

Baik..itu sahaja. jumpa lagi!

You Might Also Like

21 comments

  1. robbuna yunajjihak :)

    Sweet bah ibu ayah jia! :P

    ReplyDelete
  2. birthday ke esok? 29/12/199?

    sanah helwah, moga Allah merahmati mu~

    p/s- untunglah dapat hadiah dari parents, kasilah kami sedikit bah~

    ^________^

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah,, untung jiha dekat ja stdy.. kirim lah kek tu d perlis.. hehe

    ReplyDelete
  4. teringat zaman dulu, kalau besday, ramai yg antar msg.. sekarang dah kurang dah... orang sekarang wish besday pakai blog je...

    happy besday..

    nampak macam jauh lagi perjalanan hidup kan.. tapi harus diingat jugak, masa berlalu dengan pantas.. moga kepantasan masa tidak menghalang utk beroleh kejayaan yg byk.. (",)

    ReplyDelete
  5. Happy Birthday "Membina Hati Bahagia" may your life full of happiness in the future ahead..!
    InsyaAllah..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum wbt
    Apa khabar? Ya Jiha, masa begitu cepat berlalu lebih2 lagi tanpa disedari sebagaimana diri kita digiring angin!. Janganlah kita jadi seperti ahli kitab Yahudi dan nasaro, apabila telah berlalu jarakmasa yang panjang diantara nabi2 mereka, maka telah kerss jantung2 mereka dari mengingati Allah SWT. Surah AlHadid:16 أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّـهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka.

    Begitu juga dalam situasi dimana kita sering dilonggokan dgn kitab2, buku2, nota2 dsb tetapi agak keberatan utk mengkaji dan menelaah kandungannya. Malah kadangkala dibawa ke hulu dan kehilir seperti perumpamaan dalam Surah AlJumaat:5 مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ (Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya).

    Larangan demi larangan apabila tidak diendahkan lama-kelamaan akan zahirlah sifat2 tidak baik dlm diri kita dan sering terlupa. Jika berlaku demikia, jangan kita salahkan takdir jika Allah SWT melupakan kita diakhirat apabila menerima siksaan! Surah AlHasyr:19 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّـهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik - derhaka.
    p/s Peringatan bagi mereka yang terlupa!
    Wallahualam.

    ReplyDelete
  7. moga sentiasa di dalam redha Allah...

    ReplyDelete
  8. salam akak..
    singgah ziarah di laman ini.
    Membina hati bahagia. Moga ceria selalu. ^^

    ReplyDelete
  9. Akh E n t o y C a i r o

    Alhamdulillah,syukran akh :)

    Mereka memang sweet ^_^
    macam anaknya hehe~

    ReplyDelete
  10. Ukht Isma Haneefa

    Alhamdulillah syukran ya ukht ^_^

    didoakan untuk kamu juga.amiin ya rabb :)

    ReplyDelete
  11. ya Ad-Dien

    a'ah bah.besday sy 29/12 :) jaoh dr bulan2 yang lain heh~

    alhamdulillah syukran. kalau dapat bagi confirm sy bagi,tp..tu ar masalah jauh benar bah ^_^

    ReplyDelete
  12. ya Adie shahrul

    alhamdulillah..Allah tahu apa yang terbaik buat hamba-Nya :)

    maaf,tak boleh kirim heh~

    ReplyDelete
  13. @ustaz fuad ansari

    kan :)
    zaman dah makin canggih,kejap lagi wujud pula alat yang tidak payah nak taip panjang..main cakap jak.. hehe~

    insyaAllah..moga2 diri ini mampu. syukran ustaz.

    ReplyDelete
  14. Ustazah tajnur

    Allahuakbar.
    Alhamdulillah sy sihat. ustazah??

    timbul rasa takut bila baca surah AlHadid itu..nauzubillah..moga2 tidak menjadi seperti orang2 yang diperkatakan..

    syukran ustazah atas peringatan.Doakan saya.

    ReplyDelete
  15. Ustaz abuikhwan

    Alhamdulillah,insyaAllah Abi
    syukran ya Abi :)

    ReplyDelete
  16. Adik ~ Pelaut Rabbani ~

    Alhamdulillah..syukran ya dik :)
    insyaAllah..akak ceria2 selalu heh~
    adik juga ye.

    ReplyDelete