Tahiyah Nawbiyah

11:28 AM

~Assalamualaikum~
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Indah sungguh hari ini. Entri yang lepas berkenaan wanita pilihan di sisi Allah(zahra al-walihah)kan. so, kali ini nak kongsi pula wanita sufi pilihan iaitu Tahiyah Nawbiyah (ayat skema) nama ini may be kita tak pernah dengarkn or jarang2 kedengeren. so,alhamdulillah dapat jugg kirany saya berkongsi ilmu dengen anda semua, utamanya kepeda akhwat-akhwat yang sedang membaca entri ini, kita mulakan cerita..:

Tahiyah adalah salah seorang wali wanita dari mesir yang memiliki pandangan seorang arif. Berdasarkan ucapan Sufi Malini, Sulami menceritakan kisah berikut tentang dirinya:

"Ketika aku datang mengunjunginya, kudengar dia berdoa kepada Allah di dalam rumahnya, "Wahai Engkau yang mencintaiku, aku juga mencintai-Mu!" Sesudah masuk ke dalam rumahnya dan mengucapkan salam kepadanya,aku bertanya,

"Tahiyah, meski engkau mencintai Allah, bagaimana engkau boleh tahu kalau Dia juga mencintaimu?" dia menjawab,

"Aku dulu pernah tinggal di Nubia. Kedua orang tuaku beragama Kristian. Suatu hari, ibuku mengajakku ke gereja dan membawaku berdiri di bawah salib serta menyuruhku untuk menciumnya. Ketika aku hendak mencium salib itu, aku melihat ada tangan yang memalingkan kepalaku sehingga bibirku tidak jadi menciumnya. Akhirnya, aku mengerti bahawa Allah melindungiku dengan rahmat-Nya yang sangat khusus." wallahua'lam (46 Ibn Jawzi, shifah Al-shafwa).

You Might Also Like

4 comments

  1. kasih sygNya begitu uniik..subhanallah..

    ReplyDelete
  2. to Amalin shafirah : na'am..sama2 ambil ikhtibar darinya..^_^ cinta Allah tiada penghujungnya..^_^

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..
    teruskan menulis pkara2 yg positif.
    sy masih baru dlm dunia blogging
    drop by and have follo ur blog :)

    ReplyDelete
  4. waalaikumsalam ukht..alhamdulillah syukran..^-^ insyaAllah terus thabat

    ReplyDelete