gelisah selagi tak berubah

8:08 AM

~Assalamualaikum~
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

diri gelisah selagi tak berubah, wohoo tak paham! tak paham! Uishh ..mengada-ngada tak paham budak ni!.. (apa yang budak ni merepek, abaikan!)
huhuhu..=_=’

Semua manusia yang bergelar hamba Allah Taala,
Bila ditanya mahukah anda menjadi insan terbilang?
Pastinya jawapan yang diberi, of course! aku  mau!

Malangnya,majoriti manusia membina impian melangit
Tetapi tidak melakukan perubahan itu dari akar umbi '=_= 
“kalau tidak dipecahkan ruyung,manakan dapat sagunya”
Kalau kita tidak pecahkan tembok-tembok yang menghalang kita untuk
berjaya, manakan dapat kita berdiri di atas arca kemenangan!

Al-Quran sudah melakarkan kepada umat manusia
Maksudnya: “Dan jika kamu berazam, maka bertawakallah kepada Allah.”
(surah Ali ‘Imran:159)

Wah! Betapa indah uslub al-Quran memberitahu kita bahawa,
Setiap kali niat murni kecemerlangan itu dipasang,
Berserahlah kepada Allah Taala.
ingatlah Allah sentiasa kerana sebagai manusia yang terbatas pengetahuannya,
Kita tidak tahu apakah yang bakal menduga niat suci kita.

harapan, apabila kita berserah dan mengingati Nya
waktu kita gembira dan sedih, Allah juga akan mengingati kita
ketika kita gembira dan sedih. Kemudian Allah mengutus para
malaikat untuk memberi semangat kepada kita untuk melangkah lebih
jauh lagi!

Perubahan hati adalah yang paling penting.
Namun ia hendaklah disokong oleh perubahan lahiriah.
Selamat menuntut ilmu!

Ok! =_ =;' huhuu’ ringkasnya..menyedari hakikat ini..
Perkongsian ini hasil minat membaca yang mendalam, *(yakah! tapi, kenapa tak dapat semua ‘A’ dalam ujian..budak yang suka membaca mesti pandaikan!?..tak berapa sangatlah..Ooooiic..bukan mendalamlah minatnya tu…eeee…merepek lagi budak ni..abaikan!)
wassalam..

You Might Also Like

6 comments

  1. haha, suka! ^_^
    comellah akak ni.

    yang paling suka ayat ni
    "perubahan hati adalah yang paling penting namun ia hendaklah disokong oleh perubahan lahiriah"

    ya! setuju dgn akak!
    dalam setiap perkara, hati mmg kena jaga. hati ni juga mudah sangat nak berubah. kalau buat amalan byk2, tapi hati lain, niat lain, habis...
    dan perubahan luaran. itu cerminan dalaman. oh, benar dpt mendidik diri!

    ^_^ akak...*peluk*
    p/s: akak lps ni temuduga ke. akak, Medsi tu kerja mcm mengajar kan?

    ReplyDelete
  2. @Syauqatul Wardah=^-^ peluk adik juga! hehee..a'ah medsi tu untuk pendidikan...jd guru nampaknya..huhu
    insyaAllah jika diizinkan Allah...20/5 baru ble check dpt p temuduga or tak...^^ harap2 dpt...

    ReplyDelete
  3. all da best ukhti... hehee..

    ReplyDelete
  4. @@tiF=alhamdulillah, terima kasih atif^^

    ReplyDelete
  5. waa..perubahan itu bukan sesuatu yg mudah,tp xmustahil kan..? i.Allah, Allah ma'ana :)

    ReplyDelete
  6. @amalin shafirah=adik...ohh adik..lama tak blogwalking..rindu ma adik....

    memang tak mustahil,perubahan pun ada positif atau perubahan negatif nauzubillah....

    "Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk" - Surah Az-Zukhruf 43 : 37

    Manusia sentiasa perlukan perubahan kerana iman kita naik dan turun. Jangan biar jalan kita dihiasi dengan futur...insyaAllah

    ReplyDelete