Mohon Kekuatan

2:43 PM

~Assalamualaikum~
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan 

Suatu hari seorang wanita memperhatikan bagaimana seekor bayi kupu-kupu selama berjam-jam berjuang untuk memaksa mengeluarkan badannya melalui lubang kepompong. Akan tetapi, kemudiannya proses tersebut berhenti. Walaupun dengan sekuat tenaga bayi kupu-kupu itu tidak dapat bergerak lebih jauh lagi. Sehingga akhirnya wanita itu memutuskan untuk menolong kupu-kupu tersebut. Diambilnya gunting untuk membuka kepompong tersebut dan kupu-kupu itu dapat keluar dengan mudah, walau tubuh lemah, kecil dan sayap yang mengkerut. 

Wanita itu terus melihatnya dengan harapan sayapnya akan terbuka, membesar dan berkembang agar boleh menyangga tubuhnya dan menjadi kuat. Ternyata wanita itu  hampa kerana tidak terjadi apa-apa! Kupu-kupu itu menghabiskan sisa hidupnya dengan merangkak dengan tubuh yang lemah dan sayap yang mengkerut tidak pernah boleh terbang.

Wanita baik hati itu tidak mengerti bahawa kepompong yang menjerat  dan perjuangan yang diperlukan oleh kupu-kupu untuk keluar dari lubang kecil itu adalah cara ALLAH untuk mendorong cairan tubuh dari kupu-kupu ke sayapnya, agar kuat dan siap untuk terbang setelah bebas dari kepompongnya nanti. 

Perjuangan mutlak diperlukan dalam menjalani hidup kita ini. Apabila Allah membolehkan kita hidup tanpa hambatan, itu hanya akan membuat kita lemah dan kita tidak akan sekuat sekarang dan tidak berjaya seperti ini.
Kamu memohon diberikan kekuatan dan Allah memberikan kesulitan agar membuat kamu kuat. Kamu memohon agar menjadi bijaksana dan Allah memberi kamu masalah untuk diselesaikan. Kamu memohon kekayaan dan Allah memberi kamu bakat, waktu, kesihatan dan peluang. Kamu memohon keberanian dan Allah memberikan hambatan untuk dilewati. Kamu memohon rasa cinta dan Allah memberikan orang-orang yang bermasalah untuk dibantu. Kamu memohon kelebihan dan Allah memberi kamu jalan untuk menemukannya. Ya! Kamu tidak menerima apapun yang kamu minta, akan tetapi percayalah, kamu menerima semua yang kamu perlukan.

You Might Also Like

6 comments

  1. cerita yg sangat bagus...

    akak kongsi diblog akak okey

    ReplyDelete
  2. @BONDA SAYANG= Alhamdulillah kak Shikin..tafaddal,dgn senang hati..semoga berguna untuk semua yg membacanya

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, tiap yang Allah jadikan itu ada hikmah nya dan tiada sia-sia

    "Apakah kamu mengira Aku menjadikan kamu itu sia-sia. Dan apakah kamu mengira bahawa engkau tidak akan dikembalikan ke hadirat".
    (Al- Mukminun: 115)

    World of Ad-Dien (WADi)

    ReplyDelete
  4. @Ad-Dien= alhamdulillah, terima kasih Ad-Dien sudi singgah dan komen dikotak kecil ini..amat dihargai

    ReplyDelete
  5. @Muhammad Al Amin= alhamdulillah dik Amin,terima kasih sudi singgah dan komen dikotak kecil ini..amat dihargai..

    ReplyDelete