Sentuhan Qalbu 2

9:49 AM

~Assalamualaikum~
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Alhamdulillah, all praises due to Allah and 
may Allah increase the honor of Prophet Muhammad and 
protect our nation from any harm

Disebabkan sakit, Rabi’ah pernah sekali tidak membaca Al-Quran pada malam hari. Sesudah sembuh, dia menjadi lupa dan tidak lagi meneruskan amalan membaca Al-Quran. Sesudah itu, dia pun bermimpi:

Aku mendapati diriku berada disebuah taman hijau yang sangat indah dan tidak dapat digambarkan. Di taman itu ada seorang gadis. Aku berkata kepadanya, “Sungguh indah tempat ini!” Dia bertanya kepadaku, “Mahukah engkau melihat tempat yang lebih indah lagi?” Ku jawab, “Ya, tentu sahaja,”

dan dia memegang tanganku serta mempimpinku menuju ke sebuah istana, yang belum pernah ku lihat sebelum ini. Kemudian gadis itu mengetuk pintunya. Apabila pintu terbuka, terpancarlah cahaya dan kami berdua pun masuk. Hanya Allah sahajalah yang mengetahui maksud dari gadis-gadis yang kulihat di sana. Masing-masing gadis itu membawa dulang yang penuh dengan cahaya.

Sahabatku ini bertanya kepada gadis-gadis itu ke manakah mereka hendak pergi. “Kami mencari seseorang,” jawab mereka, “yang tenggelam di laut dan mati syahid. Setiap malam, dia tidak pernah tidur. Kami akan menaburkan wangian kepadanya.” “Kalau begitu, usaplah juga wanita ini,” pinta sahabatku. “Sebelumnya,” jawab mereka, “Keharuman dan berkah ini juga mengena pada dirinya. Akan tetapi, dia justeru menjauhkannya.” Kemudian, gadis itu melepaskan tangannya dariku dan berkata: 

Solatmu adalah cahaya bagimu,
Ibadahmu adalah kekuatan,
Tidurmu adalah musuh sengit solatmu,
Hidupmu adalah kesempatan,
Jika engkau mengabaikan dan melupakannya,
Engkau hanya ‘kan jadi debu.

Gadis itu pun kemudiannya menghilang. Menurut Umar ibn ‘Utsman, sesudah mengalami mimpi ini, Rabi’ah tidak pernah tidur lagi pada malam hari.

 MARI BERDOA
Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tak ada Tuhan selain Engkau, Engkau yang menciptakan dan aku hamba Mu, dan aku dalam perjanjian dengan Mu, ikrar kepada Mu, yang akan aku laksanakan dengan segala kemampuanku; dan aku berlindung pada Mu dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan; aku mengakui nikmat Mu kepada ku dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa, kecuali Engkau.

P/S: When you stand up to pray, pray as if it is your last prayer. kisah-kisah berikut, kecuali jika ditunjukkan lain, semuanya diterjemah drpd Tazkirat Al-Auliya',karya Farid Al-Din 'Attar(w.618H/1221M)

You Might Also Like

4 comments