1 syaaban

3:17 PM

~Assalamualaikum~
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Alhamdulillah lafaz syukur kepada Allah swt. Masih berpeluang hidup dimuka bumi ini. Cepat sungguh masa berlalu, tersedar hari ini telah masuk 1 syaaban :) Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah bersabda, "Apabila masuk bulan Syaaban, (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu." 

“Tahukah kamu sekalian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui” Sabda Rasulullah SAW, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

Kedatangan Syaaban memberi petanda kita semakin hampir untuk bertemu Ramadan al-Mubarak, bulan Allah melimpahkan pelbagai ganjaran pahala kepada hamba-Nya. Marilah kita bersama memperbanyakkan amalan. Banyak fadhilat dan kelebihan yang dijanjikan Allah kepada kita. Insha-Allah. sila baca, untuk kebaikan bersama :) Hajatkan yang terbaik (Brohamzah) dan Marathon Ramadhan (Sabahanmuslim).

Rasulullah saw bersabda: 
“...Bulan Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku...”(Mafatihul Jinan, bab 2, Sya’ban)

p/s:Rejab sudah berlalu. Kini Syaaban tiba :) tidak sabar menanti 15/7 ini (semakan ke ipt), moga Allah berikan yang terbaik.ameen :) mohon doa dari kalian :)

You Might Also Like

16 comments

  1. SYAABAN..ada peristiwa yang bermakna pada hidup ana..11 Syaaban..^^
    sama2 kita penuhkan dengan IBADAH!
    اللهم بارك لنا في رجب و شعبان و بلغنا رمضان!

    ReplyDelete
  2. Syaaban tiba..moga Ramadhan nanti,kita juga masih dikurniakan peluang..
    Bittaufiq wannajah utk result ipt nnt..InsyaAllah,semua yg bakal berlaku nnt,yg terbaik..

    ReplyDelete
  3. yaa umarmarwanAlhamdulillah,shukran sudi ke sini,moga Allah memberkati ^^

    ehem,apakah peristiwa itu ^^ teringin nak tahu ^^

    na'am,Allah memberkati kita dr bulan Rejab..syaaban ini dan seterusnya hingga ramadhan tiba! inshaAllah ^^

    ReplyDelete
  4. yaa adik IbnbakrAlhamdulillah,shukran sudi ke sini,moga Allah memberkati :)

    inshaAllah,sehingga ramadhan adik.ameen :)

    shukran yaa adik Wafi untuk doa itu :) semoga Allah permudahkan urusan adik walau dimana adik berada.ameen :)

    ReplyDelete
  5. sahabatkuღ Atikah Ramlan ღAlhamdulillah,shukran sudi ke sini,moga Allah memberkati :)

    Alhamdulillah dengan penuh kesyukuran..masih merasai Syaaban tahun ini,perbanyakkan amalan dan memperbaiki diri :)

    moga syaaban tahun ini penuh erti...

    ReplyDelete
  6. kena buat persediaan ni.. kalau tak, mau jugak terkejut dan tak bersedia dengan kedatangan ramadhan.. (",)

    p/s: 15/7 semakan ke IPT ke.. besday sy tu.. hehe..

    ReplyDelete
  7. Aslan wa sahlan ya sya'ban... masa berlalu dengan pantas.. tanpa dsedari masa lbh awal memotong kita... selamat beramal d bulan Rasulullah ini...moga dberkati oleh-NYA... Semoga berjaya ke alam IPT.. jgn lupa inform ye..:)

    ReplyDelete
  8. Akh fuad ansariAlhamdulillah,terima kasih akh sudi ke sini :)

    ya...cepat!cepat! buat persediaan :)

    15/7 besday akh?oh yeah! sanah helwah akh hehe, tarikh bertuahlah tu kot :)

    doakanlah sy dpt ya akh :)

    ReplyDelete
  9. yaa Adie shahrulAlhamdulillah,terima kasih sudi ke sini :)

    ya,cepat masa itu berlalu,pejam celik pejam celik..dah masuk bulan syaaban kn :)

    inshaAllah,sy akan inform :)

    ReplyDelete
  10. itu lah kehebatan ciptaanNYA... wlupun pengiraan masa itu dtgnya dr manusia tp sumbernya tetap drpda ALLAH SWT...

    ReplyDelete
  11. Selamat datang syaaban dan ramadhan

    ReplyDelete
  12. lepasan spm ke?


    moga di permudahkan urusan masuk ipt...

    ReplyDelete
  13. yaa Ad-Dien Terima kasih :) mari bersam perbanyakkan amalan :)

    ReplyDelete
  14. Akh shahjiehanTerima kasih akh :)

    err,lepasan Stpm akh :) alhamdulillah terima kasih untuk doa itu.ameen ya rabbal aalamin :)

    ReplyDelete