4 Things To do..

5:37 PM

~Assalamualaikum~
 Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

yey! ramadhan datang lagi ^_~

4 things to do for a remarkable Ramadhan. Insha-Allah

#1 Free your mind from..
~kekusutan
~fikiran negatif/buruk
~kebimbangan yang sia-sia

Suatu pemikiran yang buruk akan membawa kepada yang lain. Cuba fokus pada sesuatu perkara yang lain apabila minda mula tertanya-tanya ke dalam ruang negatif dan apabila anda perlu bimbang, bimbang hanya mengenai hubungan anda dengan Allah swt.

#2 Free your body from..
~kemalasan
~ucapan negatif

Puasa tidak memberi anda alasan untuk menjadi lemah, cuba kenang para sahabat semasa peperangan Badar! bagi ucapan negatif, apabila ada seseorang yang membangkitkan kemarahan anda, katakan! "sesungguhnya saya berpuasa. Saya berpuasa.".

#3 Free your heart from..
~membalas dendam
~kebencian
~Tidak memaafkan

Belajar untuk melepaskan. Firman Allah SWT dalam al-Quran..orang-orang yang menjadi marah tetapi cepat untuk memaafkan akan mendapat pahala di sisi Allah! Dan ingat bahawa sahabat yang memaafkan semua orang sebelum dia masuk tidur yang digambarkan oleh Nabi s.a.w sebagai orang dari syurga?

#4 Free your spirit from..
~Hubb ad-Dunya(cintakan dunia)
~kebendaan.

Ingat! segalanya di dunia ini adalah sementara. Gunakan ramadhan untuk tanggalkan diri dari cinta anda untuk segala-galanya di dunia ini, kerana pada akhirnya..hanya Allah yang kekal.

Sumber  Sini.


p/s: hari tu..join kempen: Aurat saya maruah saya di Blog  Kak Ain. Alhamdulillah, dapat hadiah ^_~ nak baca tak cerita yang saya buat,kalau nak, boleh klik pada nama kak Ain tu ya ^_^..kalau tak nak tak apalah =_='..lagipun tak berapa juga ceritanya tu..inshaAllah yang penting ada manfaatnya, ramadhan nak dekat dah ni..kalian happy tak..saya happy ni ^_~ tersangatlah...entah2 blog ni akan senyap bulan ramadhan nanti =_='..insyaAllah ada juga perkongsian untuk kalian. Terima kasih atas kunjungan anda semua. maaflah sekiranya ada yang tak terziarah blog sahabat blogger lain. banyak sangat perkongsian daripada kalian..insyaAllah ada kelapangan saya datang baca. alhamdulillah.

You Might Also Like

20 comments

  1. tahniah.. (",)

    mudah2an dengan rasa lapar sepanjang berpuasa akan membersihkan hati kita, mendekatkan kita kepada amal agama dan mengingatkan kita kepada orang2 yang jauh lebih susah dari kita.. (",)

    ReplyDelete
  2. selamat menyambut Ramadhan Nazihah..ikhlas dari WADi

    ReplyDelete
  3. Akh fuad ansari

    Alhamdulillah,shukran ya Akh Fuad =)

    moga2,inshaAllah lebih dekat dengan Allah dan berterusan =)

    selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak akh ^_^

    ReplyDelete
  4. Akh E n t o y C a i r o a.k.a Akh Fahmi.

    Alhamdulillah,simple itu saya suka =)

    moga2 ada manfaatnya untuk Akh Fahmi ya =)jaga mak dan bapa baik2~~

    selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak akh ^_^

    ReplyDelete
  5. ya Ad-Dien

    Alhamdulillah,shukran ya Ad-Dien =)

    selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak juga Ad-Dien ^_^

    moga Ramadhan kali ini lebih baik dan berterusan amalnya,inshaAllah ^_^

    ReplyDelete
  6. huhu . . tak sabar rasanya nak puasa bulan ramadhan ni . . :)

    kak , moga sihat selalu ye . . dn dirahmati Allah . .

    ReplyDelete
  7. Adik shidah2020

    Alhamdulillah ^_~ akak pun rasa begitu~~rasa tahun ni lain sangat~=)

    shukran ya dik Shida atas doanya~untuk adik juga ^_^,inshaAllah.ameen.

    moga Ramadhan kali ini adalah yang terbaik~`

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan kpd semua!
    jgn luper cr lailatul qadar! :)

    ReplyDelete
  9. ya songkok_hensem

    Alhamdulillah,lamanya baru muncul songkok hensem ni ^_^

    Selamat menyambut Ramadhan akh,lailatul qadar inshaAllah..ingin sangat bertemu ^_^

    shukran ya akh =)

    ReplyDelete
  10. smoga kualiti puase dpt ditingktkn...
    ^^~ hppy fsting!!!

    ReplyDelete
  11. no 3 tu payah.. shah ni pendendam jugak org nye.. hehehehhe

    ReplyDelete
  12. salam RAMADHAN KAREEM untuk semua muslimin dan muslimat terutamanye buat jiha.. :)semoga kita diberi kesempatan dan kemudahan sepanjang beribadah dalam bulan puasa ini..

    ReplyDelete
  13. Ukht Khazinatul Asrar

    Alhamdulillah,itu yang diri mahu lakukan,inshaAllah =)

    selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak Ukht ^_~

    shukran ya ukht.

    ReplyDelete
  14. Akh shahjiehan

    tak susah tu akh,fikir semula diri ini hamba Allah.baik buruk dari Allah.semua perkara yang kita lakukan kerana Allah.belajarlah untuk cuba melepaskan masa puasa ni,kalau tak buat sekarang bila lagi nak buat kan,inshaAllah hidayah Allah ada dimana2,lebih2 lagi bulan Ramadhan yang penuh nikmat untuk kita ni.=)

    selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak akh ^_^

    shukran ya akh,moga2 dapat isteri yang solehah seperti yang diidamkan hee~~

    ReplyDelete
  15. ya Yas Sara

    Alhamdulillah,shukran ya Sara ^_~ terima kasih untuk doa itu,ameen ya rabb =)

    selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak juga buat Sara ^_~

    shukran ya sara =) *peluk*

    ReplyDelete
  16. Ramadhan Kareem Munawwar...Selamat mencari taqwa!!!

    ReplyDelete
  17. Ustaz abuikhwan

    Alhamdulillah,Ramadhan Kareem Munawwar ^_^

    insyaAllah,syukran ya Ustaz abuikhwan =)

    ReplyDelete
  18. tahniah :) dah bace !

    salam Ramadhan buat kamu juga, semoga Ramadhan kali ini lebih baek dari yg sblum2nya..

    ReplyDelete
  19. Ukht qila~

    Alhamdulillah,terima kasih Qila =)

    insyaAllah,ameen ya rabb..

    ReplyDelete