Udang enak tapi perlu waspada

10:40 PM

~Assalamualaikum~ 
Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan

Saya sejak kecil memang elergik dengan seafood, tapi bila dah tua ni alhamdulillah boleh jak makan. Syukurlah sebab, rugi kot kalau tak dapat makan hihi. Namun harus diingatkan, pengambilan udang, ketam, sotong dan seafood yang lainnya perlu diawasi dan diambil dalam kuantiti sedikit sahaja. Sebab kandungan kolestrol, fosfat, zat besi, vitamin B kompleks yang tinggi dalam makanan laut boleh memudaratkan. Selain itu, nak membeli dan mengolah udang yang segar dan baik perlu tahu caranya, Nak tahu? ada kat bawah.

1. Ketika membeli, pilih udang yang masih berkepala sebab lebih segar berbanding yang tiada kepala.

2. Setelah membeli udang, kepalanya harus dibuang sebelum disimpan atau dimasak bagi jamin kesegaran mutu dan rasanya.

3. Tengok warna, berat yang bersesuaian saiz, anggota badan yang cukup dan tidak berbau busuk. Barulah beli,

4. Elakkan membeli udang yang dilitupi ais beku.

5. Elakkan membeli udang yang berbau seperti amonia atau mempunyai hitam pada kepala dan kakinya. sebab itu menandakan udang 'sedang rosak'.

6. Bersihkan dan masak dengan betul sebagai langkah memastikan hidangan bersih daripada bakteria, virus atau parasit. sebab habitat hidupan laut mengandungi penyakit yang berpunca daripada organisma mikro.

7. Udang perlu disimpan segar atau dibekukan. Perlu diolah atau dimasak dengan segera bagi mengelakkan dagingnya mudah hancur dan berbau apabila dimasak.

8. Udang tidak boleh dimasak terlalu lama bagi mengelakkan isinya menjadi keras. tempoh memasak untuk udang bersaiz sederhana adalah antara dua sehingga tiga minti sahaja.

9. Jika ingin menambahkan udang yang siap dimasak ke dalam kuah atau sayuran, perlu memasukkannya satu minit sebelum api dipadamkan.bagi mengelakkan udang terlampau masak atau mematikan rasa enak udang tersebut.

Siapa sini suka makan udang? kita geng!!


You Might Also Like

4 comments

  1. Sedap kan udang~! yg penting kena bersihkan dan buang urat hitam dia kn sis.? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap hihi, betul tu, jaga kebersihan dik :)

      Delete
  2. udang memang my fave. terliuq tgk gambar tu ^_^ nice info sis. btw cemana bau ammonia tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapkn hehe, mcm bau hancing, sng ckp bau busuk hehe

      Delete